Az online tér kihívásai és lehetőségei
A mai gyermekek sokkal kisebb koruktól kerülnek kapcsolatba az internettel, mint az idősebb generációk. A tablet, okostelefon, számítógép, játékkonzolok mind mindennapos használati tárgyakká váltak. Az online világ információk, tananyagok, közösségek és játékok tárházát kínálja, de sajnos jellemző erre a térre a zaklatás, csalások, személyes adatokkal való visszaélés, hamis információk terjesztése, káros tartalmak arzenálja, és ismeretlen emberek becserkészési törekvései is.
Mindezek miatt kiemelten fontos, hogy a család legkisebb tagjai is tudatosan és felelősen használják az internetet, különösen az iskolakezdés időszakában, amikor a gyerekek esetleg új tanulási platformokhoz és online közösségekhez is csatlakoznak.
Beszélgessünk az internet veszélyeiről és a helyes online viselkedésről
A nyílt, őszinte beszélgetés az alapja a biztonságnak. Magyarázzuk el a gyerekeknek az internet előnyeit és veszélyeit is. Hangsúlyozzuk, hogy online sem mindenki az, akinek mondja magát, és hogy óvatosnak kell lenni az idegenekkel folytatott kommunikációban. Kérdezzük meg, miket tapasztaltak az interneten, mi érdekli őket, mi okozott nekik örömet vagy éppen félelmet. Ha bízunk egymásban, a gyerekek sokkal nagyobb valószínűséggel fordulnak hozzánk gondjaikkal.
A kommunikáció egyik további előnye, hogy a beszélgetések során a gyermekek nagyobb valószínűséggel érthetik meg az esetlegesen bevezetett korlátozó szabályok miértjét. Ezek a szabályok nem ellenük irányulnak, hanem a biztonságuk alappillérei, kommunikáció és magyarázat nélkül azonban nem valószínű, hogy megértő gyermekre találunk.
Szülői felügyeleti eszközök és szűrőprogramok használata
A technológiai vívmányok szerencsére nemcsak fenyegetést, hanem segítő eszközöket is jelentenek. Szülői felügyeleti applikációkkal, beépített biztonsági beállításokkal és szűrőprogramokkal kiszűrhetjük a káros tartalmakat, korlátozhatjuk a weboldalakhoz való hozzáférést vagy letilthatjuk a nem gyerekbarát alkalmazásokat. Ezek az eszközök támogatják a szülőket abban, hogy tudják, milyen oldalakat látogat a gyermek, és mennyi időt tölt képernyő előtt, de nem helyettesítik az odafigyelő jelenlétet és a már említett beszélgetést.
Személyes adatok védelme
Tanítsuk meg a gyerekeknek, mit jelent a személyes adat (például név, lakcím, iskola neve, születési dátum, telefonszám, jelszavak, családi fotók), és hogy ezeket miért elengedhetetlen védeni. Hangsúlyozzuk, hogy a gyerekek ezeket az információkat ne osszák meg idegenekkel való online vagy offline beszélgetés során, illetve, hogy minden olyan információ, amit az interneten megosztanak, ott is maradhat, ösztönözve őket a felelősségteljes viselkedésre.
Mit tegyen a gyerek, ha furcsa vagy kellemetlen üzenetet kap?
Az online zaklatás a leggyakoribb internetes veszélyek egyike. Tudatosítsuk gyermekünkben, hogy ha valaki sértegeti vagy fenyegeti online, vagy bármilyen szokatlan, idegesítő vagy kellemetlen üzenetet kap, azt ne titkolja el. Mindig kérjen tőlünk, vagy egy másik megbízható felnőttől segítséget, hiszen ez nem árulkodás, hanem felelősségteljes döntés. Sokat segít, ha példákat mondunk, milyen üzenetek számítanak furcsának vagy aggályosnak, így a gyerekek könnyebben felismerik az ilyen helyzeteket élesben is.
Legyünk jelen az online életükben!
A legjobb kontroll a szülői odafigyelés. Időnként üljünk le gyermekünkkel együtt megnézni, mivel játszik vagy milyen videókat néz. Kérdezzük meg, mit szeret az adott játékban, kik az ismerősei a közösségi oldalakon, hogyan érzi ott magát. Ha a gyerek azt tapasztalja, hogy minket is érdekel az online világa, nagyobb eséllyel osztja meg velünk az örömeit és gondjait is. Persze ehhez az kell, hogy ítélkezésmentes környezetet alakítsunk ki! Ez biztonságérzetet ad, és erősebb köteléket eredményezhez a szülők és gyermekek között.
Egészséges arány – szabályozzuk a képernyőidőt!
A hosszú órákon át tartó képernyőhasználat káros lehet a gyerekek szemére, fizikai és lelki fejlődésére. A esetleges nyári szünetben tapasztalt esetleg megengedőbb keretek után állítsunk fel közösen szabályokat: legyenek “offline órák”, amikor együtt játszunk, sportolunk, beszélgetünk, olvasunk. Tanítsuk meg a gyermekeket priorizálni, először házi feladat és iskolán kívüli tevékenységek, mint például edzés és szakkörök, és utána jöhet a képernyő! Az internet a tanulásban is segíthet, de az egyensúly nagyon fontos. Érdemes napi/hétvégi limiteket meghatározni, amelyekhez igazodhatunk. Példamutatásként mi is tartsuk be ezeket: a gyerekek leginkább a szülői mintát követik.
Iskolakezdés és új online közösségek
Ősszel sok gyermek új osztálytársakat, barátokat és csoportokat ismer meg. Ennek része lehet privát csevegőcsoport, közös levelezőlista vagy tanulóplatform. Beszéljük át, ki lehet valódi barát és ki lehet idegen, hogy a közösségi oldalakon és üzenetküldőkön ne dőljön be ismeretlen ember megkereséseinek. Továbbá, figyeljünk rá, hogy ezekben a közösségekben is legyenek érvényesek az online biztonsági szabályok, de tudatosítsuk gyermekeinkben azt is, hogy magatartás szempontjából nem különböznek az online és offline felületek. Amit élőben, szemtől szemben nem vállalna fel, az nagy valószínűséggel az interneten is kerülendő viselkedés.
Sose legyen tabu az online világ!
Hangsúlyozzuk gyermekünkkel szemben, hogy legyen hozzánk bátran őszinte az internetes élményeiről – ne csak akkor, ha baj van! Dicsérjük meg, ha maga mondja el, hogy valamit furcsának talált, vagy ha segítséget kér, és köszönjük meg, ha pozitív élményeit is megosztotta. Ezzel azt erősítjük benne, hogy hozzánk mindig fordulhat. Beszéljünk mindenről, ne legyen ciki vagy buta kérdés, illetve ösztönözzük a szülők egymás közötti tapasztalatmegosztását is, hiszen sokat tanulhatunk mások példáiból.