Kapcsolat ikonok

5 dolog, amelyekben a Safer Internet Program (SIP) segítette az internetbiztonságot a Digitális Témahéten

5 dolog, amelyekben a Safer Internet Program (SIP) segítette az internetbiztonságot a Digitális Témahéten

A Gyermekmentő Szolgálat – mint a SIP hazai konzorciumvezetője – a Digitális Témahéten (DTH-n) 71 különböző intézményben, 17 budapesti és 54 vidéki helyszínen szervezett oktatást, ahol oktatói összesen 165 órát tartottak a biztonságos internethasználatról.

Amit nem ismerünk, attól félünk. Amit megismerünk, azt könnyebben megszeretjük. Amit megszeretünk, azt még jobban meg akarjuk ismerni. A némiképp filozofikus hangvételű bevezetés után a lényegre térve: ezért is nagyon hasznos ez a kezdeményezés, amely diákokat, pedagógusokat és szülőket segít a digitális eszközök oktatási, pedagógiai használatában, az iskolákban, a tanulási folyamatokban és otthon is. A kezdeményezés neve Digitális Témahét, amelyet idén április 9-13-ig rendeztek meg, és a Safer Internet Program is aktív részese volt.

Az oktatásról számokban EBBEN a cikkben írtunk, most összeszedjük, mi az imponáló a számok mögött.

A SIP sikerét több dolog is magyarázza, amiért érdemes a programmal együttműködni:

Szükségszerűség
Jelenleg óriási szükség és igény van arra, hogy a felnőttek - pedagógusok, szülők, segítők stb. – megtudják, mit csinálnak a gyerekek a neten, miket használnak, miket nézegetnek, és baj esetén hova, kihez fordulhatnak. Hogyan ismerhetik fel a felnőttek, hogy a gyerek bajba került a neten, hisz ennek nagyon gyakran nincs látható jele, „külsérelmi nyoma”. Mivel a probléma a pedagógusokat is érinti, örömmel fogadták, hogy számukra is elérhetőek lettek az erről szóló oktatási anyagok.

Azonnaliság
A másik szempont, ami miatt vonzó volt a SIP a DTH-n, az az "instant" felhasználhatósága. A SÍP oktatói felkészültek, tudásuk naprakész, jól ismerik általában az iskolai életet, a pedagógusok munkáját és a diákok működését, és persze jártasak az internetbiztonságban. Ingyenesen lehet őket meghívni, és különösebb előkészületek és más tanárok bevonása nélkül, azonnal "bevethetők". Így van ez általában, és így volt a DTH-n is, ahol négy órát tartottak, egymással együttműködve, különböző életkorú diákoknak, különböző műveltségterületeken.

Rugalmasság
A SIP oktatói rugalmasan alkalmazkodnak a körülményekhez, legyenek azok a különböző korosztályok, időtartamok, témák vagy bármi más. A DTH-n interaktív, rövidebb és hosszabb előadásokat, játékos foglalkozásokat tartottak, gyakorlatilag "csak" az óra kereteit kellett a pedagógusoknak biztosítani, minimális technikai feltételekkel. Ott sem kellett az iskola életét nagyon felbolygatni az internetes, digitális átállás miatt, ahol még nem volt sosem ilyen foglalkozás.

Játékosság
A játék, a játékosság segíti a befogadást, a motivációt, lelkesítő hatása van. Épp ezért a SIP óráin sokszor bevetik az oktatók, többféleképpen is.

Idézet a Saferinternet honlapon megjelent DTH beszámolóból: “A szakemberek Preszl Éva, a SIP oktatója által 2016-ban kifejlesztett ‘Lájkvadász’ nevű társasjátékot is magukkal vitték az oktatásokra, amellyel még könnyebben és közvetlenebbül tudják megszólítani a gyerekeket, fiatalokat. A társasjáték nagyon népszerű a pedagógusok körében is, hisz játékosan, kötetlen formában sok hasznos információt tudnak átadni általa a gyerekek részére.
A Gyermekmentő Szolgálat az idei Digitális Témahét kampányában 78 db Lájkvadász társasjátékot küldött ki az iskolák részére, ami szintén jól mutatja a játék népszerűségét.”

Emellett az órákon sokszor használnak játékos elemeket, beszélgetést, meghökkentő és vicces kisfilmeket, valamint az online játékokról való diskurzust, mint témafelvetést.

Digitális szemléletformálás
A részt vevő pedagógusok beszámolói szerint egy nagyon intenzív időszakban szervezték ezt a hetet, beiratkozások, tavaszi átállás, az év végi zárásokra való utolsó nekifutási lehetőség közepette. Már februárban elindult a regisztráció és a felkészülési lehetőség a Digitális Témahétre, a szervezést végző Digitális Pedagógiai Módszertani Központ nagyon proaktívan, gyakorlatias, pedagógus- és gyermekközpontú netes képzésekkel segítette a munkát. A Safer Internet Program oktatásai, oktatási anyagai és a DTH felületén elérhető képzések nemcsak a tudást gyarapítják, de a digitális szemléletet is formálják/formálták.

A DTH után is elérhető anyagok az ún. webinárok, vagyis online beszélgetésen alapuló képzések, egy-egy témához és szakemberhez kapcsolódva. Az online elérhető, a folyamatos párbeszédet lehetővé tevő felületen később visszanézhetők az előadások, beszélgetések, sokat lehet ezekből tanulni.

Hálózatos tudás: a DTH egyik oldala a tudásbázis, ahol elérhető a meghívható vendégek és témák köre, az ún. szolgáltatási kosár. A másik az emberek és a tudásuk által alkotott hálózat, a Digitális Témahéttel kapcsolatos Facebook-csoport és a SIP Facebook-oldala, amelyeken a tudás mindig naprakész, bármikor elérhető, interaktív és folyamatosan fejlődik, és azonnali elérhetősége miatt nagyon vonzó az időhiánnyal küzdő pedagógusok számára is.

A cikket írta: Fülöp Hajnalka
Safer Internet Program oktató, újságíró

Káros tartalmat talált az interneten?
Bejelentem!
Better Internet for Kids

Better Internet for Kids

AZ EURÓPAI UNIÓ ÁLTAL 2014-BEN INDÍTOTT PROGRAMBAN AZ EURÓPAI ISKOLAHÁLÓZAT (EUN) ÉS AZ INTERNET HOTLINE-OK NEMZETKÖZI SZÖVETSÉGE (INHOPE) MŰKÖDÖTT EGYÜTT 11 ORSZÁG 24 SZERVEZETÉVEL.

Támogatóink